Polsko-Niemieckie Dni Mediów we Wrocławiu

Polsko-Niemieckie Dni Mediów odbyły się w dniach 13-14 czerwca 2019 r. pod hasłem „Czy Europa się rozpada?”. Dziennikarze i politycy rozmawiali o zmianach na scenie politycznej państw członkowskich Unii Europejskiej.

Tematy warsztatów koncentrowały się wokół najważniejszych tematów dziennikarskich i politycznych w Polsce i Niemczech: zmian w środowisku medialnym, tematyki energetycznej, framingu czy big data.

Uroczystym akcentem Dni Mediów jest wręczenie Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im. Tadeusza Mazowieckiego. Podczas posiedzeń jury w Warszawie i Berlinie w marcu jury nominowało 27 prac. Ogłoszenie zwycięzców i wręczenie nagród odbyło się w czwartek wieczorem podczas Gali zorganizowanej przez gospodarza, Województwo Dolnośląskie, w Zamku Topacz pod Wrocławiem.

Zwycięzcami XXII Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im. Tadeusza Mazowieckego są:

Kategoria Prasa: „Uchodźcze dzieci dużo rozumieją”. Urszula Ptak (Krytyka Polityczna)
Kategoria Radio: „Fahrraddiebe – Folge 4”. Pia Rauschenberger (Deutschlandfunk Nova)
Kategoria Telewizja: „Gott – Ehre – Vaterland. Polens Nationalisten marschieren“. Natalie Steger, Milena Drzewiecka (Phoenix Dokumentationen)
Kategoria Multimedia: „Polnische Jugend: Karriere unter Tage“. Helene Bienvenu, Kasia Strek (Cafébabel – das Europamagazin)
Kategoria „Dziennikarstwo na Pograniczu“: „W domu mówimy po polsku”. Małgorzata Jurgiel (Redakcja publicystyki, Polskie Radio Szczecin S.A).

Uroczystość uświetniła swoim występem doskonała wrocławska wokalistka Natalia Lubrano.

Fundatorami Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im. Tadeusza Mazowieckiego są Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, ZEIT-Stiftung Ebelin und Gerd Bucerius i Fundacja Roberta Boscha oraz sześć regionów partnerskich: trzy województwa – dolnośląskie, zachodniopomorskie i lubuskie – i trzy kraje związkowe – Brandenburgia, Meklemburgia-Pomorze Przednie i Wolne Państwo Saksonia.

Podczas Gali Marszałek Cezary Przybylski przekazał pałeczkę Dni Mediów i tym samym organizację Polsko-Niemieckich Dni Mediów 2020 Sekretarzowi Stanu i Pełnomocnikowi kraju związkowego Brandenburgia ds. mediów i stosunków międzynarodowych Thomasowi Kralinskiemu. Kralinski zaprosił przedstawicielki i przedstawicieli mediów i polityki do Frankfurtu nad Odrą, gdzie Dni Mediów 2020 odbędą się we współpracy z  Uniwersytetem Europejskim Viadrina.

Zdjęcia Mariusz Kunicki

Nowy sezon w Operze Wrocławskiej

Podczas śniadania prasowego 13 czerwca Dyrekcja Opery Wrocławskiej, przekazała szczegóły dotyczące nowego sezonu artystycznego 2019/2020. Przed nami 8 premier. Pierwszy raz w ponad dwudziestoletniej historii wrocławskich superwidowisk nie zabrzmi dzieło operowe. W przyszłym roku widzowie zobaczą spektakl taneczno-multimedialny.

Jak ogłosił Dyrektor Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Opera Wrocławska w nowym sezonie artystycznym zaprezentuje osiem spektakli premierowych. Wśród takich dzieł kanonicznych dla gatunków opery, operetki i baletu, jak Carmen, Zemsta nietoperza, Dziadek do orzechów, czy Traviata (przeniesienie sceniczne), wrocławska publiczność operowa będzie mogła obejrzeć dwa spektakle familijne. Pierwszy z nich, który zaprezentujemy w Międzynarodowym Dniu Muzyki, będzie jednocześnie spektaklem inaugurującym nowy sezon. Mowa o prapremierze opery Zygmunta Krauzego Yemaya-Królowa Mórz. Druga z premier familijnych to opera Engelberta Humperdincka Jaś i Małgosia, której premiera w maju 2020 roku. W karnawale zaprosimy Państwa do Opery Wrocławskiej na premierę operetki Johanna Straussa Zemsta nietoperza. Ważnym elementem planu premier przyszłego sezonu stały się pozycje baletowe. Oprócz wspomnianych premier Dziadka do orzechów i super widowiska z muzyką Gustava Holsta, w kwietniu 2020 roku odbędzie się premiera spektaklu Baroque, mon amour, którego kanwą muzyczną staną się utwory mistrza niemieckiej polifonii Jana Sebastiana Bacha, a także dwóch kompozytorów nawiązujących w swej twórczości do muzyki baroku, Alfreda Schnittkego i Pawła Mykietyna.

Obok licznych premier, niezmiennie w repertuarze Opery Wrocławskiej pozostaje 30 innych tytułów, które przygotowane zostały w latach ubiegłych, wśród nich znaleźć można Nabucco, Karnawał zwierząt, Don Giovanniego, Fusta, Kandyda, Halkę, czy Orfeusza i Eurydykę.

Niezmiennie ważnymi dla nas w kolejnym sezonie artystycznym, będą działania związane z rozwojem i edukacją widowni. Wśród naszych sztandarowych programów pozostają Accademia dell’Opera, zajęcia Studia Baletowego, oraz Amanti dell’Opera.

 

Fot.Mariusz Kunicki