Hollywood we Wrocławiu

Na wrocławskim pl. Solnym w podziemiach otwarto nową atrakcje turystyczną. To wystawa oryginalnych rekwizytów filmowych z najsłynniejszych światowych produkcji w tym „Jamesa Bonda”, „Obcego” czy „Gwiezdnych Wojen”. 

Na wystawie można zobaczyć autentycznego Astona Martina samochodu Jamesa Bonda czy sukni jego filmowej partnerki.  Oprócz filmowych rekwizytów młodzi zwiedzający mogą wziąć udział w naukowych eksperymentach a starsi postrzelać  z prawdziwej filmowej broni.  Jest również wystawa rysunków Henryka Sawki. Ciekawostką jest to, że prawie każdy z tych rekwizytów jest do kupienia !

Gorąco zachęcam wszystkich miłośników kina i nowych atrakcji do zwiedzenia tego miejsca !

Maria Nawrot

Berlin Film Festival BERLINALE

Węgierski ambasador w Niemczech zaprasza do kin!

Tuż przed otwarciem tegorocznego Festiwalu Filmowego Berlinale w Berlinie  ambasador Węgier w Niemczech, Dr. Péter GYÖRKÖS, zaprosił swoich zaproszonych gości do kina. Wyświetlono film pt.:  „Body and Soul”; oryginalny tytuł w języku węgierskim „Teströl és lélekröl”. Film w  reżyserii  Ildiko Enyedi, który został nagrodzony nagrodą „Złoty Niedżwiedz”  jako najlepszy film  fabularny na ubiegłorocznym Festiwalu Berlinale w 2017 roku.

Przed rozpoczęciem spektaklu,  dla zaproszonych gości podano  napoje a do degustacji węgierskie serowe ciasteczka,  specjalność Węgier tzw. Pogácsa. Na początku prezentacji, Ambasador Dr. Péter GYÖRKÖS powiadomił  widzów,  że film został wyprodukowany całkowicie  z państwowego budżetu.

Oświadczył również, że …„Ten film jest krytyka węgierskiej polityki  kulturalnej.”, dodając do tego:…” Tak!Tak! Jesteśmy wobec siebie bardzo krytyczni!”

Ponadto ten film został w roku 2017 nagrodzony nagrodą Critics Award FIPRESCI. Po sukcesie ostatniego roku, został ponownie nominowany w tym roku na Berlinale, a konkretnie do Oscarów w kategorii „Najlepszy film zagraniczny”. W tym roku został wybrany w dniu 23 stycznia 2018 r przez Amerykańska Akademie Sztuki Filmowej i Nauki w Hollywood do finału w Berlinie. Rywalizował z czterema innymi filmami:

Chile: „Fantastyczna kobieta” (Sebastián Lelio)
Liban: „The Insult” (Ziad Doueiri)
Rosja: „Loveless” (Andrey Zvyagintsev)
Szwecja: „The Square” (Ruben Östlund)

„Ciało i dusza” to poetycka, milczaca historia miłości pomiędzy starszym i lekko niepełnosprawnym  pracownikiem  na wyzszym stanowisku imieniem Endre (Géza Morcsányi) i jego duzo młodszej  dosyc wstydliwej kolezanki nie ukazujacej żadnych większych emocji  Marii (Alexandra BORBÉLY) na terenie rzeźni w Budapeszcie. Między dwojgiem glownych bohaterow dochodzi do milosnego dramatu, który charakteryzuje się smutkiem, dezorientacja, ktory czesciowo rozwija sie w kierunku lekkiej komedii. W miedzy czasie, dosyć często ukazuja sie  na przemian  brutalne sceny zabijania zwierząt w rzeźni,  z obrazami nieskażonej przyrody, szczęśliwych żywych zwierząt.

Ambasador Węgier dr Peter Gyorkos / fot.  Volker Voss

Film pokazuje, jak ludzkie emocje obu bohaterów,  „zabijane” sa powoli  przez ich sytuacje w pracy. Ich zachowanie staje sie mieszanka smutku, czasami na poziomie żałosnych prób pokonania własnych niedociągnięć. To głupi ich świat pracy, w ktorym obydwoje zostali „uwiezieni”,  doprowadza do tej zalosnej zyciowej sytuacji obojga. Na marginesie  ukazuja sie skorumpowani policjanci, ktorzy w czasie  sledztwa,  spowodowanym  na skutek nielegalnych  wykroczen w rzeźni, otrzymuja kilku worków mięsa. „Nagroda” za szybkie umorzenie sledctwa?

„Akcja filmu rozgrywa się na tle społeczeństwa węgierskiego, który zajety jest pogonia  za zyskiem, korupcja  i coraz bardziej zamyka sie w swojej „ciasnocie  intelektualnej”, slowa  reżyserki Ildiko Enyedi, ktora wypowiedziała je  w czasie rozmowy z Niemieckim Radiem Kultura. I dalej mowi nastepujaco: „To co się dzieje teraz w naszym kraju jest hańbą i jest naprawdę przerażające.” Film opisuje doskonale obecną sytuację  na Węgrzech.

Film wzbudził   wsrod publicznosci ogromne kontrowersje. Po prezentacji doprowadził do zaciętej dyskusji wśród widzów, w wiekszosci obywateli pochodzenia  wegierskiego. Niektorzy byli wprost oburzeni! Mowili, ze to „nie prawda!”, ” To nie sa nasze Wegry!” Dyskusje  wahały się od krytycznego potwierdzenia dezaprobaty, a nawet do obrzydzenia ukazujace negatywną rolę życia społecznego na Węgrzech. Jednak przy tym nie nalezy zapominać, że podstawa do nakrecenia tego filmu wazne bylo dla rezyserki,   ukazanie realnej społecznej świadomości  w tak „spiczastym” kształcie, skrytykowanie takiego postepowania i wywolanie dyskusji na temat obecnego stanu społeczeństwa wegierskiego. Chyba rezyserce sie udalo?

Ildikó ENYEDI urodziła się 15 listopada 1955 r. W Budapeszcie. Pracuje obecnie jako reżyserka i scenarzystka. Po studiach na Uniwersytecie ELTE w Budapeszcie, zajmowala sie  tez krotko koncepcja muzyki i filmów krótkometrażowych. W 1981, 1983   rozpoczęła krecienie swoich niezależnych  filmow  fabularnych.  Juz  poraz I-y przejela kierownictwo nad  filmem w 1986 roku; od tego czasu wyreżyserowała kolejne jedenaście filmów i serial telewizyjny (2012-2016). W 1989 roku otrzymała Złotą Kamerę za debiutancki film pt.:  „Az én XX. Szazadom” (My 20th Century) na Festiwalu Filmowym w Cannes.  Film został uznany za jeden z najlepszych filmów wszech czasów. Obok rezyserii, uczy jednoczesnie na kursach Najwyzszej Klasy Mistrzowskiej  w teatrze i wyklada na Akademii Filmowej w Budapeszcie ; jest członkiem-założycielem Europejskiego Cross Media Academy i członkiem Europejskiej Akademii Filmowej.
Ildikó Enyedi jest żoną niemieckiego pisarza i politologa Wilhelm Droste i ma dwoje dzieci. Mieszka z mężem tymczasowo w Niemczech.

MIEDZYNARODOWY FESTIVAL FILMÒW BERLINALE W BERLINIE po raz 68.

trwał od 15 do 25 lutego 2018 roku
Więcej informacji na stronie: www.berlinale.de

Volker Voss  / Berlin