39. Przegląd Piosenki Aktorskiej 16-25 marca 2018

39. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się we Wrocławiu w dniach 16-25 marca 2018r.  Jeszcze bardziej różnorodny, brawurowo łączący tradycję i awangardę – PPA to jedyny festiwal na świecie, poświęcony sztuce interpretacji piosenki.

Zaproszenie na tegoroczny Przegląd przyjęła Camille paryska gwiazda „eksperymentalnego popu”. Na Dużej Scenie Teatru Muzycznego Capitol artystka zaśpiewa utwory z najnowszego albumu „OUÏ” – olśniewającą mozaikę folkowych piosenek, hymnów, ballad, kołysanek i wokaliz a capella. To piosenka francuska w zachwycająco ekscentrycznym wydaniu.

Najbardziej oczekiwane koncerty festiwalu to oczywiście premierowe Finał i Gala. Koncert Galowy, poświęcony twórczości zmarłego w ubiegłym roku Wojciecha Młynarskiego, reżyseruje Agnieszka Glińska. – Spośród niemal trzech tysięcy utworów, które zostawił nam odchodząc przed rokiem, wybraliśmy te, które najdotkliwiej opowiadają nasz świat, dziś, tu i teraz, mimo że pisane były w czasach pozornie minionych. Wraz z Jankiem Młynarskim, który jest kierownikiem muzycznym koncertu, i z wspaniałymi aktorami, zapraszamy na to spotkanie, by wspólnie doświadczyć tego, jak bardzo Wojciech Młynarski wciąż z nami jest – mówi reżyserka. Gala nosi tytuł jednej z jego piosenek: „Miłe Panie i Panowie bardzo mili”. Koncert Finałowy reżyseruje w tym roku Ewa Kaim, aktorka Narodowego Teatru Starego i wykładowczyni krakowskiej AST. Pierwsza część koncertu to Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki i emocje związane z wyborem laureatów przez jury, dziennikarzy i publiczność. W drugiej części, zatytułowanej „CO TO ZA DOM!”, złożonej z wierszy polskich poetów i piosenek Maanamu, Kultu, Rezerwatu, Siekiery, zobaczymy m.in. Katarzynę Nosowską, Krzysztofa Globisza i Jerzego Trelę.

Te dwa koncerty wskazują też na dwa wyraźne tropy w programie: jednym z nich jest nawiązanie do przeszłości i tradycji. Może to być powrót do korzeni, jak robi korsykański zespół A Filetta w tradycyjnych pieśniach z tamtych stron czy Adam Strug & Kwadrofonik

z „Requiem ludowym”, przewrotna parafraza, jak w spektaklu Komuny Warszawa „Cezary idzie na wojnę” z pieśniami Moniuszki, pierwsza w historii PPA swingowa potańcówka w przedwojennym stylu (Jazzband Młynarski-Masecki i Natty Congeroo), czy wspomnienie Edith Piaf w sztuce Jeana Cocteau („Piękny nieczuły” Teatru Polonia z Natalią Sikorą) – bliżej czy dalej, patrzymy za siebie i czerpiemy z dobrych tradycji pełnymi garściami.

Drugi trop to obecne w Koncercie Finałowym „CO TO ZA DOM!”, w spektaklu „The Blind Poet” Needcompany i we wszystkich niemal spektaklach Nurtu Off pytanie o nasz stosunek do inności. O kwestiach tożsamości, płci, religii, wiary, przyzwyczajeń, o strachu przed obcym, o tym, co określa nasze człowieczeństwo, opowiada się tu poetycko lub dosłownie, z punkową wściekłością lub lirycznym szeptem – ale doniosłość pytania pozostaje niezmienna.

Warto też zwrócić uwagę na premiery festiwalu: „Flower Power” w reż. Jerzego Bielunasa, najsłynniejsze hity epoki dzieci-kwiatów i wiersze Jacka Podsiadły z muzyką Mateusza Pospieszalskiego, w gwiazdorskiej obsadzie, koncert Katarzyny Groniec z materiałem z nowej płyty „Ach!”, a wśród wydarzeń towarzyszących – na L.U.C-a i jego muzykę do filmu „Good L.U.C.K”. Jak każe tradycja, na festiwalu zaśpiewa ubiegłoroczny laureat Złotego Tukana, Marcin Januszkiewicz („Osiecka po męsku”).

W programie Przeglądu znajdzie się też „AquaSonic”: podwodny koncert i olśniewające widowisko. Zanurzeni w akwariach artyści śpiewają i grają na specjalnie spreparowanych instrumentach. To kolejny krok poza granicę klasycznej interpretacji piosenki, wyprawa po dziecięce zdumienie i zachwyt.

Mocnym uzupełnieniem programu PPA są codzienne koncerty w Klubie Festiwalowym, w który zamienia się podziemna Scena Restauracja. Zagrają tu m.in. Variété, Drekoty, Gang Śródmieście, Czerwone Świnie, Formacja Chłopięca Legitymacje.

Autorem plakatu 39. PPA jest Ryszard Kaja, wybitny grafik, malarz i scenograf, już po raz trzeci współpracujący z Przeglądem Piosenki Aktorskiej. Ryszard Kaja przez wiele lat pracował jako scenograf w Teatrze Wielkim w Łodzi i w Poznaniu, Operze szczecińskiej, obecnie zajmuje się niemal wyłącznie tworzeniem plakatów, głównie teatralnych, lecz nie tylko – jest autorem słynnej serii plakatów POLSKA.

Sprzedaż biletów zaczyna się 3 lutego o godz. 10 w kasach Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu i online na  www.ppa.wroclaw.pl.   Bilety na Nurt Off dostępne będą od 10 lutego wyłącznie w kasach Teatru.

Materiały prasowe Teatr Capitol .

Zdjęcia Maria Nawrot

 

Wioski Dziecięce SOS poszukują Rodziców Zastępczych

Pomóż nam zastąpić niezastąpionych

Mama i tata, mąż, przyjaciółka, brat – każdy ma kogoś, o kim może powiedzieć, że jest niezastąpiony. Dla dzieci takimi osobami najczęściej są rodzice. Niestety w Polsce są tysiące maluchów, którym trzeba zastąpić tych niezastąpionych.

Mowa o aż 74 tysiącach dzieci, które z różnych powodów nie mogą wychowywać się w rodzinach biologicznych. W większości to dzieci, których rodzice nie poradzili sobie z rolą mamy i taty. To z myślą o takich maluchach Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce prowadzi trzecią już edycję kampanii rekrutacyjnej „Szukamy Rodziców SOS”.

Tym razem kampania prowadzona jest pod hasłem „Zastępujemy niezastąpionych”. Rodzice, niezależnie od ich wad i niedociągnięć – zawsze będą rodzicami i na zawsze mają zarezerwowane specjalne miejsce w sercu dziecka. Dlatego też zastąpienie ich może wydawać się misją skazaną na porażkę. Jednak historie Rodziców SOS pokazują, że jest inaczej.

To jest trudne, ale nie jest niemożliwe. Po 30 latach pracy jako Mama SOS wiem, że to co można dać samotnym i opuszczonym dzieciom, to miłość i poczucie bezpieczeństwa. Gdy dzieci mają pewność, że obok zawsze będzie kochający dorosły, który ich nie zostawi, wyciszają się. – mówi Danusia Ulidowicz, najdłużej pracująca Mama SOS na świecie.

Praca w roli Rodzica SOS wiąże się z przeprowadzką do Wioski SOS w wybranej lokalizacji. Tam Rodzice SOS zamieszkują jeden z domów, w którym tworzą rodzinę dla 5-8 dzieci. Są ze swoimi podopiecznymi 24 godziny na dobę, tak jak zwykli rodzice. Pozwala to zapewnić dzieciom, tak ważne dla nich, poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Po miesiącach, a często latach tułaczki po różnych ośrodkach opieki zastępczej, w Wiosce SOS dzieci mają w końcu poczuć się jak w domu.

Stowarzyszenie poszukuje obecnie 10 osób, które zdecydują się na taką zmianę w życiu. Oznacza to, że w Wioskach SOS jest około 80 wolnych miejsc przeznaczonych dla potrzebujących dzieci.

Jednym z elementów kampanii jest promujący ją spot: https://youtu.be/iwOYJ2WMR4Q

W produkcji spotu pomogli nam: Studio Filmowe Akcja TV, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Fastmedia

Kampania objęta jest patronatem: Program Pierwszy Polskiego Radia oraz TVP2

Partnerem kampanii jest Kaufland Polska.

To już trzecia edycja kampanii rekrutacyjnej. Dzięki dwóm poprzednim kampaniom znaleziono dwa małżeństwa oraz trzy kobiety, które tworzą teraz rodziny w SOS Wioskach Dziecięcych.

Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce

https://www.wioskisos.org